Onze Blog
Artikel “Gelijke kansen voor leerlingen” van em. prof. dr. Ton Mooij
In dit artikel gaat em. prof. dr. Ton Mooij in op het gelijkheidsstreven in het onderwijs. Op basis van vele onderzoeksgegevens onderbouwt em. prof. Mooij dat het gelijkheidsstreven in de onderwijspraktijk niet altijd goed uitpakt. Hoe positief ook bedoeld, sommige...
Lees meerWhat’s in a name?
Onlangs werden mij de volgende vragen gesteld: Waarom spreek je over zeer makkelijk lerende in plaats van hoogbegaafde kinderen? Hoogbegaafden kunnen toch niet perse makkelijk leren? Bij gebruik in de schoolomgeving wordt gewoonlijk de in de psychologie gehanteerde...
Lees meerEm. prof. dr. Ton Mooij over aangepast onderwijs voor elke leerling
Em. prof. dr. Ton Mooij is tot zijn emeritaat medio 2016 als bijzonder hoogleraar verbonden geweest aan de Open Universiteit Nederland in Heerlen. Hij was tevens werkzaam als manager en onderwijsonderzoeker in het Instituut voor Toegepaste Sociale wetenschappen van de...
Lees meerOuder en kind in Kafkaëske situatie
Na de uitzending van De Monitor van 12 juni 2018 is het Kenniscentrum Leren door verschillende mensen benaderd, onder meer door een alleenstaande ouder met kind die zich in een Kafkaëske situatie bevinden. Een zeer makkelijk lerend kind van net 10 jaar zit al een half...
Lees meerVeel herkenning na uitzending De Monitor
De tv-uitzending van De Monitor van 12 juni heeft veel losgemaakt bij de kijkers. Niet alleen De Monitor ontvangt veel reacties, maar ook het Kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden. In de uitzending is veel nadruk gelegd op het gebrek aan kennis op scholen over zeer...
Lees meerZeer moeilijk en zeer makkelijk lerende kinderen
Hoewel het begrip zeer moeilijk lerende kinderen een ingeburgerd begrip is, is het begrip zeer makkelijk lerende kinderen van recente datum. In haar proefschrift Gelijkheid troef in het Nederlandse basisonderwijs Onderzoek naar het onderwijs voor zeer makkelijk...
Lees meerGevolgen van niet-passend onderwijs voor zeer makkelijk lerende kinderen
Gery van Westbroek kijkt in zijn artikel op Kijk op Kennis verder dan alleen naar de gevolgen voor zeer makkelijk lerende kinderen op de basisschool. Hij is nagegaan wat de overtuigingen in de samenleving voor invloed hebben op de eenmaal volwassen...
Lees meerHet onderwijsbeleid voor zeer makkelijk lerenden schiet tekort
Het onderwijsbeleid schiet tekort. Basisscholen zijn eenvoudig door gebrek aan kennis, mensen en middelen niet in staat de zeer makkelijk lerende kinderen op hun school aanpast onderwijs te geven. En bij pabo’s en het Ministerie van Onderwijs ontbreekt...
Lees meerDe vergelijkbare problemen van zeer moeilijk en zeer makkelijk lerende kinderen
Zeer moeilijk en zeer makkelijk lerende kinderen lopen tegen vergelijkbare problemen aan. Mensen in hun omgeving overschatten, respectievelijk onderschatten hun cognitieve, sociale en emotionele mogelijkheden. Dit is een belangrijke reden voor het ontstaan...
Lees meer